هنگدان ...

ای شکست من، جسارت جاویدان من! من و تو به طوفان می خندیم.جبران خلیل جبران

هنگدان ...

ای شکست من، جسارت جاویدان من! من و تو به طوفان می خندیم.جبران خلیل جبران

عید غدیر.

سلام.

اول که این عید بزرگ رو به همتون تبریک میگم.

دوم اینکه تصمیم داشتم مطلبی در این زمینه توی وبلاگم بزارم ولی با خوندن مطلبی در وبلاگ استاذنا تصمیم گرفتم که اون مطلب زیبا رو در اینجا لینک کنم!

امیدوارم که مورد استفاده قرار بگیره...



چرا فراموشی؟!

 

سوال:

  • چرا در فاصله کوتاه غدیر تا رحلت پیامبر (ص) مردم حادثه غدیر را از یاد بردند و آن حوادث بعد از رحلت پیامبر (ص) پیش آمد؟
  • اگر ماجرای غدیر خم از نظر تاریخی واقعیت دارد، چرا پس از ماجرای سقیفه شرکت کنندگان در آن محفل و نیز مردم مدینه سخنی که نشانه یادآوری این ماجرا باشد، بر زبان نیاوردند؟
پاسخ:
به نظر می‏رسد این پرسشها یکی از چالش‏های جدّی فرا روی شیعه است؛ زیرا شیعه:
الف) با بهره‏گیری از منابع معتبر خود و اهل سنت به اثبات اصل ماجرای غدیر می‏پردازد؛ منابعی که در آن صدها صحابی و تابعی شناخته شده وجود دارد (الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب، علامه امینی، ج 1، ص 14 - 73. او این حدیث را از یکصدو ده نفر صحابی و هشتاد و چهار تابعی نقل می‏کند).
ب) با دلیل‏های متقن و شواهد مستحکم لغوی، قرآنی، سنتی و تاریخی واژه ولایت موجود در روایت غدیر را به معنای سرپرستی و به دست گرفتن امور جامعه مسلمانان می‏داند نه دوستی (همان، ص 362 - 370).
ج) اثبات می‏کند پیامبر اکرم (ص) در این ماجرا بر اساس دستور خداوند در پی تعیین جانشین بود نه معرفی کاندیدای خلافت (همان، ص 370 - 378).
با این همه در گزارش‏های تاریخی - جز چند منبع که در اعتبار آن‏ها سخن فراوان است - از واکنش شدید مردم و یاد آوری ماجرای غدیر خم کم‏تر سخن به میان آمده است. با آن‏که قطعاً بیش‏تر مردم مدینه در ماجرای غدیر حضور داشتند، چرا پس از حدود 70 یا 84 روز (ماجرای غدیر خم در روز 18 ذی حجه واقع شد و وفات پیامبر اکرم (ص) و ماجرای سقیفه در 28 صفر یا 12 ربیع الاول) از این ماجرا آن را فراموش کردند؟
البته احتمال اعتراض عده‏ای از مردم و یاد کرد ماجرای غدیر به وسیله آن‏ها و مخفی ماندن این واکنش، به سبب سیاست ممنوعیت نقل و تدوین حدیث، وجود دارد؛ ولی در عدم گستردگی این اعتراض‏ها تردید نیست.
با توجّه به ماجرای غدیر و تأکید پیامبر اکرم (ص) بر تعیین جانشین، انتظار اعتراض گسترده نامعقول نمی‏نماید. بنابراین، واکنشی چنین محدود چگونه توجیه می‏شود؟
برای یافتن سرنخ‏های تاریخی این مشکل باید موقعیت زمانی این قطعه از تاریخ و نیز سیر جریان‏های سیاسی و اجتماعی از زمان واقعه تا وفات پیامبر اکرم (ص) به دقت بررسی شود. بر این اساس، پی‏گیری بحث در محورهای زیر ضرورت دارد: ...

لطفا برای ملاحظه ادامه مطلب کلیک کنید.