در نگاه امام علی (ع) سیاست در متن دین قرار داشته و بر اساس موازین دینی و معیار های اخلاقی تعریف می شودو بدینسان نظر آن دسته از سیاستمداران، که سیاست را مترادف نیرنگ و حقه بازی می دانند مردود دانسته و می فرماید: « امروز در محیط و زمانه ای زندگی می کنیم که بیشتر مردم حیله و نیرنگ را ، زیرکی می پندارند و افراد جاهل آن را اهل تدبیر( چاره اندیش) می خوانند... مردان خدا، راه مکر را می دانند ولی امر و نهی خدا را زیر پا نمی گذارند وبا اینکه قدرت انجام آن را دارند اما به راحتی ان را کنار می گذارند» از دیدگاه امام علی (ع) سیاست آمیخته با فریب و نیرنگ، سیاست اموی و شیطانی است و سیاستمداران الهی هرگز آلوده به این شیوه های غیر اخلاقی نبوده بلکه آن را در شان زمامداران نیرنگ بازی چون معاویه می داند و قسم یاد می کند که هرگز معاویه از من زیرک تر نبوده لکن شیوه او پیمان شکنی و گنهکاری است : « سوگند به خدا، معاویه از من سیستمدار تر نیست. بلکه او حیله گر و نیرنگ باز استف اگر نیرنگ ناپسند نبود من زیرک ترین افراد بودم، ولی هر نیرنگی گناه و هر گناهی نوعی کفر و انکار است، روز رستاخیز در دست هر حیله گری پرچمی است که با آن شناخته می شود. به خدا سوگند، من با فریبکاری غافلگیر نمی شوم و با سخت گیری نا توان نخواهم شد. ابن ابی الحدید معتزلی نیز در این باره می گوید: بعضی خیال کرده اند معاویه از علی سیاستمدارتر بود ولی این درست نیست، زیرا سیاستمدارانی مثل معاویه هرگز به هدف خود نخواهند رسید مثل اینکه طبق نظریه خود و مقدماتی که لازم می بینند عمل کنند، خواه موافق دین و شریعت باشد یا نباشد( اگر سیاست به این معنی نا مشروعش باشد معاویه سیاستمدارتر بود) اما سیاست امام (ع) مقید به حق و عدالت و دین و شریعت بود و درتمام موارد هر جا که با آیین حق موافق نبود اقدام نمی کرد ولی معاویه مقید به این اصول نبود. امام متقین ، پس از جنگ صفین در سال 37 هجری در کوفه، خطبه ای ایراد می فرماید و در آن خطبه مردم و زمامداران را به پرهیز از حیله و نیرنگ توصیه می کند: « ای مردم، وفا همزاد راستی است که سپری محکم تر از آن سراغ ندارم، آنکس که از بازگشت خود به قیامت آگاه باشد، نیرنگ نمی کند» در ماجرای تسلط معاویه بر فرات در جنگ صفین و محروم کردن نیروهای امام از اب و ایراد خطبه امام و یورش دشمن و بازستانی فرات، پیشنهادی به حضرت دادند که همانگونه آنها ما را از آب محروم کردند، شما نیز مقابله به مثل کنید. پیشوای نیرنگ ستیزان در پاسخ فرمود: « کاری که جاهلان کردند هرگز انجام نمی دهم، قرآن بر آنان عرضه می کنم، اگر پذیرفتند که مطلوب ما است و الا با آنان نبرد خواهیم کرد» امیر مومنان با این رفتارش ثابت کرد که در حال جنگ با بدترین و کینه توز ترین دشمن، باید به اصول اخلاقی ملتزم و بر خلاف معاویه، هدف را وسیله توجیه گری قرار نداد. اما امروز سیاستمداران از هر نوع وسیله ضد انسانی، برای پیروزی استفاده می کنند و معتقدند هدف مقدس هر نوع وسیله را توجیه می کند(!!!)